آيا نفقه به صورت اقساطي پرداخت مي شود؟
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

آيا نفقه به صورت اقساطي پرداخت مي شود؟

نفقه زوجه با انعقاد صيغه بر عهده مرد است و به عنوان يك امر واجب، مرد موظف است هر آنچه را كه براي زندگي زن لازم است فراهم كند.نفقه شامل چه مواردي مي شود؟نفقه طبق متن ماده ۱۱۰۷ قانون مدني از نظر شرع و قانون شامل كليه نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن است. از مصاديق نفقه مي توان به مسكن، پوشاك، اثاثيه منزل، هزينه هاي بهداشت و درمان و در صورت نياز خدمتكار خانه اشاره كرد.نفقه با توجه به عواملي مانند: عرف جامعه، شرايط زندگي زن و ... مي تواند شامل موارد ديگري نيز باشد، علاوه بر زوجه، فرزندان و والدين مرد نيز طبق شرايطي كه قانون تعيين مي كند، مشمول نفقه محسوب مي شوند. مرد بايد نفقه خود را به صورت ماهانه تامين كند.
لازم به ذكر است كه وضعيت مالي زن در الزام مرد به تامين نفقه تاثيري ندارد و حتي اگر زن توانايي مالي داشته باشد، مرد بايد نفقه او را بپردازد. دادگاه است، زيرا در مورد نفقه براي همه افراد مبلغ مشخصي وجود ندارد. در تعيين ميزان و ميزان نفقه عوامل مختلفي از جمله: تمكن مالي مرد، عرف جامعه، حيثيت زن و... مؤثر است.
موضوع مهم در وجوب نفقه وجود دو شرط نكاح دائم و تسليم زن به مرد است. در عقد موقت مرد تعهدي به پرداخت نفقه ندارد مگر اينكه در زمان عقد شرط پرداخت نفقه باشد يا طرفين مبني بر پرداخت نفقه باشند.
در مورد شرط تمكين زوجه براي الزام به پرداخت نفقه، در ماده 1108 قانون مدني آمده است كه هر گاه زوجه از انجام وظايف خود امتناع كند و در رابطه زوجيت عمل نكند، مستحق دريافت نفقه نخواهد بود.
تمكين بايد به دو صورت عام و خاص از طرف زن انجام شود، تمكين عام به اين معناست كه زن در خانه مشتركي كه شوهر براي سكونت انتخاب كرده است زندگي كند و تمكين خاص به اين معناست كه زن بايد از شوهر خود اطاعت كند. در انجام وظايف زناشويي و عدم تمكين بدون عذر شرعي نشوز ناميده مي شود كه موجب عدم استحقاق زن به نفقه مي شود.
لازم به ذكر است كه طبق قانون اگر زني در خانه شوهر زندگي كند جان، جسم و حيثيت او به خطر مي افتد، زن مي تواند خانه مستقلي انتخاب كند و همچنان حق دريافت نفقه را داشته باشد.
نحوه تقسيم نفقههمانطور كه گفته شد پرداخت نفقه براي مرد واجب است اما قانون براي كساني كه توانايي مالي براي پرداخت نفقه ندارند شرايطي را تعيين كرده است.به اين معنا كه اگر فقر و ناتواني مرد در پرداخت نفقه همسرش باعث ناتواني او در پرداخت نفقه زن شود، مرد بايد نفقه خود را در دادگاه صالح ثابت كند تا بتواند براي تقسيم نفقه اقدام كند. توانايي مالي براي پرداخت نفقه را ندارد، او را معسر مي گويند.
به طور كلي بايد گفت كه در هر صورت نفقه اي كه بر عهده مرد است بايد بپردازد و در صورت ترك نفقه بدون دليل قانوني زن مي تواند از او شكايت كند و دادگاه مرد را ملزم به پرداخت آن مي كند. نفقه. حتي با توجه به اهميت پرداخت نفقه، قانون براي مردان به جرم ترك نفقه نيز مجازات حبس در نظر گرفته است.بنابراين مردي كه توانايي پرداخت نفقه جاري يا نفقه معوق (نفقه گذشته) را ندارد بايد دادخواست پرداخت نفقه را به دادگاه تقديم كند و با ارائه دلايل لازم و درخواست تقسيم نفقه اين نفقه را ثابت كند. در مورد اثبات اعسار مرد در دادگاه نهايتاً دادگاه با استناد به ماده 277 قانون مدني مبني بر اينكه حاكم مي تواند در مهلت عادلانه يا مهلت مديون نظر دهد. قسطي است و حكم تقسيم نفقه را صادر مي كند.   در صورت عدم پرداخت نفقه از سوي زوج، زوجه مي تواند به استناد ماده ۱۱۲۹ قانون مدني تقاضاي طلاق نمايد. در اين ماده آمده است كه در صورت امتناع زوج از دادن نفقه و عدم امكان اجراي حكم و الزام او به پرداخت نفقه، زوجه مي تواند براي طلاق به حاكم مراجعه كند و حاكم زوج او را مجبور به طلاق مي كند. در صورتي كه زوج قادر به پرداخت نفقه نباشد، زوجه مي تواند تقاضاي طلاق نمايد.بهترين وكيل نفقهكساني كه قصد دارند براي دريافت نفقه خود به دادگاه دادخواست يا شكايت كنند و يا براي تقسيم نفقه مي خواهند دادخواست ورشكستگي بدهند، لازم است ابتدا با وكيل متخصص در دعاوي خانواده يا وكيل نفقه مشورت كنند و در صورت لزوم با عقد قرارداد وكالت پرونده را به وكيل واگذار كنيد تا وكيل با تجربه و دانش حقوقي كه دارد بهترين راه را براي احقاق حقوق و دفاع از موكل خود انتخاب كند.





:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: